Így is lehet, lehet így is!

Módszertani szerszámos láda szociális - gyermekvédelmi szakembereknek

Tanulóközösség vagy tanuló közösség? Mindkettő!
Tanulócsoportok, tankörök, és mások, másként…

 Így is lehet, lehet így is! 16. 

apple-256263_1920.jpg 

 Kedves kollégák!

Bevezetésként, a hangulat és a mondanivalóm megalapozására, egy rövid, ámde annál inkább hatásosabb videóval indítok.

Mielőtt azonban a linkre kattintotok, kérlek benneteket legyetek szívesek elolvasni ezt a pár soromat!

  1. Sokakban, talán megfordul az a gondolat, hogy „Ja,kérem, velük könnyű, próbálnák csak meg szegényekkel, roma gyerekekkel…stb… azokkal nem lehet!”
  2. Nekik azt javaslom, hogy egyrészt legyenek szívesek kidolgozni, majd végig is csinálni 12 - 16 fő nem szegény, nem roma, inkább középosztálybeli, ámde magántanuló státuszú, vegyes korcsoportú gyerekekkel a programjukat. Sok sikert! :) 
  3. További javaslataim, hogy hallgassuk meg egyszer, kétszer, ha fontos háromszor, azt, amit a videón szereplő szakember mond. Ezt követően meg olvassuk el a honlap minden sorát, különös tekintettel a nyitó oldalra és az ott szereplő, ajánlásokra, újságcikkre.

Íme a videó:

Íme, a honlap:

https://malom-alom.com/

Nagyon fontos mondatokat olvashatunk itt:

https://malom-alom.com/pedagogiank/

Erről az „asztalról”, a kínálatból is bőven lehet szemezgetni a saját településünk gyermekeinek szükségletei és a lehetőségeink függvényében:

https://malom-alom.com/kinalatunk/

 

A honlapot és annak tartalmát inspirációként, motivációként fogom fel tanoda jellegű szolgáltatások, tankörök, felzárkóztató csoportok, tanulócsoportok létrehozásának érdekében, mert véleményem szerint: így is lehet, lehet így is!

Például egy adott településen, szakmaközi együttműködés keretében. Itt főleg az iskolára és a helyi Család- és Gyermekjóléti Szolgálatra gondolok. De természetesen fontos a védőnő, az óvónő és más szakember részvétele is, hiszen kifejezetten ajánlott, hogy ők is tartsanak foglalkozásokat, egy – egy csoportalkalmat. De ha a különböző pályázatokra (például a most futó óvodai – iskolai szociális munkával kapcsolatos(ak)ra gondolok, az is, ő is, az óvodai – iskolai szociális munkás is, motorja lehet a megvalósításnak. Természetesen, ne az iskolai szociális munkás végezzen pedagógiai munkát, de lehetne ő a kezdeményezője és később, aktív résztvevője is az ilyen jellegű programok, szolgáltatások létrejöttének, megvalósításának.

kid-2529907_1280.jpg

Miként is képzelem?

Instant módszertan nyári felzárkóztató, tanoda jellegű szolgáltatásokra, tanuló és egyéb csoportokra az ügyfeleink részére. (Igen, szegény, hátrányos helyzetű, meg roma – nem roma gyermekeknek is lehet azt és úgy, amit a Malom Alom végez!)

  • Kicsiben kezdjünk. Mindössze 2 fővel. Lehet, mondjuk egy testvérpár is. Az (is) előny lehet, ha ellenkező neműek.
  • Nézzünk utána mindenféle módszernek, eszköznek, módszertannak, jó gyakorlatnak ilyen tartalmú csoportok kapcsán. (Esetleg hívjunk meg valakit vagy menjünk el hozzá, megnézni, tájékozódni.)
  • Egy – két alkalom után kérdezzük meg őket, kit javasolnának, kinek örülnének, (természetesen gyereknek) ha még itt lennének a szomszédjaik, ismerőseik, osztálytársaik közül.
  • Növeljük a létszámot 6 – 8 főre majd esetleg fokozatosan kicsit többre, amennyit bírunk felelősen.
  • Kezdjünk agyalni azon, hogyan közelítünk a szülők felé
  • Kezdjünk agyalni azon, hogyan közelítünk az iskola felé és hogyan vonunk be onnan valaki tanárt.
  • Kezdjünk agyalni azon, milyen partnereket találhatunk még
  • Kezdjünk agyalni azon, hogyan „utasítunk" el többeket, mert már nem bírjuk. :)
  • Kezdjünk agyalni azon, hogy nekik, az „elutasítottaknak” mit kínálunk helyette
  • Kezdjünk agyalni azon, milyen közösségszervező módszereket alkalmazhatunk. (Magyarázat: Mivel eddig tanulócsoportot szerveztünk, a mostani létszám meg már túlfeszíti ennek kereteit és az már közösségi és nem csoportmunka.
  • Nézzünk utána a jobb tanodák programjainak, módszertanának, egyáltalán, hogyan és mit csinálnak.
  • Olvassuk el és ismerjük meg alaposan a Tanoda Sztenderd című dokumentumot, mert véleményem szerint kitűnő segédanyag, jó orientáló – koordináló funkciót tölthet be az indulásnál és végig a projektünk során nekünk, szakembereknek. Ezzel persze nem azt akarom mondani, hogy mindenki alapítson tanodát (bár ez sem lenne rossz! :) ) pusztán azt, hogy a Tanoda Sztenderd segítségünkre lehet a szakmaközi együttműködés során, a saját programunk létrehozásában.

 A Tanoda Sztenderdet például itt találjátok a „segédletek” mappára kattintva:

https://www.palyazat.gov.hu/doc/4518

A pályázat ugyan, már régen lejárt, de itt, most nem is tanoda létrehozásáról, működtetéséről beszélek.

Tudom, ez így, amit fentebb felsoroltam, nagyon leegyszerűsített, de hát ezért instant! :) Itt a nyár, (lassan vége is), benne a sok feladat, kihívás, a gyerekekkel kapcsolatban.

Nem beszélve arról, hogy mindez több helyen lehet:

  • Iskolai felkészítő csoportok, (Nem pedagógiai, hanem szocializációs és érzelmi felkészítés céllal.) Apropó, a szegény, hátrányos helyzetű 6 évesekkel ki beszélget el, hogy mi vár rájuk az iskolában? Mi is az és mi lesz ott, mi vár rá? Ez egy átlagos családnál is sokszor kihívás.
  • Bukásra álló gyerekek korrepetálása,
  • Foglalkozás az iskolából, életkoruk miatt kimaradt fiatalokkal
  • Szociális csoportmunka
  • Közösségi munka
  • És más egyéb program, tevékenység...

...létrehozásának megalapozása.

Amiket talán így is lehet, lehet így is! (Címkék, főbb fogalmak: Csoportmunka, közösségi munka, családgondozás, felzárkóztatás, tanulócsoportok, tankörök, tanoda jellegű szolgáltatások, magántanulói jogviszony, és még hosszan lehetne sorolni...)

Ehhez kívánok nektek jó tanulást, jó gyakorlatok megismerését, elsajátítását, kreatív, pozitív hozzáállást, és eredményes együttműködést!

Tisztelettel:

Vajda Zsolt

Szociális munkás

http://www.co-treme.hu/

 

Egy megjegyzés:

Ginterné Csorba Zsuzsannát a Malom - Alom tanítóját és létrehozóját, egy programból ismerem.

A Magyar Templeton Programban ( www.templetonprogram.hu ) mindketten csoportfacilitátorként vettünk részt. Közvetlen munkakapcsolatban nem álltunk és nem állunk. Nem egy dicsekvő fajta lehet, :)  mert a Malom – Alomra csak az internetet böngészve találtam rá. Bár, lehet, ez a tény vele kapcsolatban, csak az én tájékozatlanságomnak tudható be. Egy szó, mint száz, a fenti bejegyzés azért született, mert olvasva, hallva, nézve a lapot és tartalmát, a megosztására serkentett. Mint már említettem, a honlapot és annak tartalmát inspirációként, motivációként fogom fel tanoda jellegű szolgáltatások, tankörök, felzárkóztató csoportok és egyéb ilyen jellegű, tartalmú tevékenységek, kezdeményezések létrehozása, megvalósítása érdekében, mert így is lehet, lehet így is!

 

Ha tudsz, ismersz olyan kezdeményezést, futó programot, projektet, cselekvést, amit szívesen megosztanál, akkor kérlek, oszd meg itt a blogban is. Csupán egy e-mail a lenti címre vagy kommentelj egy adott témához és ott oszd meg. Szimpla leírások nem túl szerencsések! Link, honlap, videó, valamilyen dokumentum fontos volna. Tehát olyan, ami elektronikusan, „látványosan” és vállalhatóan, had ne mondjam hitelesen megosztható.

Minden konstruktív ötletet, javaslatot, segítséget, örömmel fogadok!

 E-mail, ahová írhattok, anyagokat küldhettek:

 igyislehetlehetigyis@gmail.com

 child-2178596_1920.jpg

 

kindergarten-2456159_1920.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/api/trackback/id/tr8212723396

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Így is lehet, lehet így is!

Jó gyakorlatok terjesztése a szociális - gyermekvédelmi, oktatási, egészségügyi, civil és minden segítő, támogató munkát végző szervezet, szakember részére.