Így is lehet, lehet így is!

Módszertani szerszámosláda szociális - gyermekvédelmi szakembereknek

A szociális szakember egy napja. Ami van, és ami ideális - optimális lenne…!

Így is lehet, lehet így is! 37.

Rendhagyó felhívás

 

figyelem.jpg

Kedves szociális szakemberek! (A címzetteket részletesen lásd a bejegyzés végén! :-)  )

Ezzel a felhívással, már egyszer próbálkoztam.  Itt:

https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/2017/09/11/a_szocialis_munkas_egy_napja_ami_van_es_ami_idealis_optimalis_lenne

Most újra megteszem, és egy felhívással fordulok hozzátok!

Mi a Cél?:

Kerüljön bemutatásra, hogy eredetileg mi a feladata, célja, tartalma a szociális munkának és benne a szociális szakembernek egy adott szakterületen, intézményben, szervezetben. Kapjunk képet a szakember által ideálisnak, optimálisnak tartott munkáról, munkamódszerekről és ezzel párhuzamosan akár ezzel szemben (ha eltér) a mindennapi valóságról, napi gyakorlatról.

Indoklás 1.:

Annyiszor bíbelődnek egyesek, hogy megfogalmazzák, pláne megértessék a környezetükkel, hogy mivel is foglalkozik, mivel kellene foglalkoznia egy segítő foglalkozásúnak, szociális munkásnak, szociálpedagógusnak és megannyi más elnevezésű, kompetenciájú a szociális szférában dolgozó szakembernek. Hát most itt a lehetőség gyakorlatorientáltan, átgondoltan, érthetően megfogalmazni! Ugyanakkor arra is lehetőség nyílik, hogy kritikusan bemutatásra kerüljön, az ideális - optimálistól eltérő "kényszer cselekvések" összessége.

Módszer:

Egy bármilyen szakterületen és munkakörben dolgozó szociális szakember egy napjának bemutatása napló jelleggel és két verzióban egyszerre egy íráson belül.

  1. Ahogy a pályázat írója szerint kellene, kívánatos, ajánlott lenne, hogy történjen
  2. Ahogy a valóságban zajlik

A dokumentumhoz csatolható fénykép, videó, animáció, bármi, ami hozzá tartozhat és színesíti vagy illusztrálja az írást, esetleg segít megérteni az abban foglaltakat.

Indoklás 2.:

Én azt tapasztalom, hogy sok szakterületen, intézményben és munkakörben háttérbe szorul a szociális munka lényege, a segítő attitűd, az érdekvédelem, a támogató, empatikus hozzáállás és még hosszan sorolhatnám munkánk, hivatásunk lényegi elemeit, legyenek azok elméleti tudások és/vagy készségek és/vagy technikák és/vagy módszerek és/vagy mindezek összessége.

Helyettük sok helyen ellenőrzés, kontroll, bürokrácia és ügykezelés folyik a kliensekkel, ügyfelekkel kapcsolatban.

Sokan szenvednek ettől a szakmában. Ügyfelek, kliensek, szakemberek egyaránt.

Több fórumon, hétköznapi beszélgetésekben továbbá igényes, színvonalas cikkekben, kutatásokban is megfogalmazódnak hasonló gondolatok. Véleményem szerint ezek egy része megmarad a panaszkodás, ventilálás szintjén (ez is fontos, persze), másik részeik meg olyan elméleti, teoretikus síkon mozognak, hogy a gyakorlati alkalmazhatóságuk rendkívül nehéz.

Hát akkor írják meg, maguk a szakemberek a gyakorlatot! Hogyan szeretnék? Miként képzelik egy napjukat, hetüket. Mi az az alap, ami véleményük szerint a mindennapi szakmai cselekvésük, működésük gerincét kell(ene), hogy alkossa?

Bármely szakterületen, nem csak a  9/2000. (VIII. 4.) SzCsM rendelet szerinti szakterületeken, melyek az alábbiak:

  1. családvédelem, családgondozás,
  2. gyermekjóléti alapellátás,
  3. gyermekvédelmi szakellátás,
  4. pszichiátriai és szenvedélybetegek szociális ellátása,
  5. idősek szociális ellátása,
  6. hajléktalan ellátás,
  7. fogyatékosok szociális ellátása, rehabilitációja.

 Hanem, például bármely projekt, program, alternatív ellátás, szolgáltatás képviselői, munkatársai is írjanak, pályázzanak!

Néhány lehetséges variáció: Iskolai szociális munka, tanoda, közösségi házak, fogyatékkal élők ellátása, gondozása, „kísérése”, kórházi szociális munka, alternatív ellátások, szolgáltatások bármilyen szakterületeken és így tovább…

 

Díjazás: Hát, az nincs! Ez egy magánkezdeményezés. De el tudom képzelni, ha sok színvonalas írás születik, akkor összegyűjtve, szerkesztve nyilvánosságra hozható egy gyűjtemény, amolyan munkafüzet.

Ha valaki díjazáshoz ragaszkodik, akkor az alábbiakat tudom felajánlani:

  1. díj: Mély hódolat, lelkes gratuláció és megható elismerő szavak
  2. díj: Hódolat, gratuláció, és elismerő szavak
  3. díj: Gratuláció és elismerő szavak

:-)

Bocsánat, nekem nincs módom mást adni, nyújtani. Természetesen a beérkezett írásokat – a szerzővel való egyeztetés után – blog bejegyzés formájában közzéteszem minden általam ismert fórumon. A szerző, ha akar, anonim is maradhat.

Határidő:

  1. 04. 30.

E-mail, ahová írhattok:

igyislehetlehetigyis@gmail.com

Kérlek benneteket a "tárgyban" írjátok oda: A szociális szakember 1 napja

 

figyelem_1.jpg

Szóval, kedves szociális szakemberek, tehát például a 15/1998 (IV. hó 30) NM rendelet szerint:

Szociális munkás szociálpedagógus, szociális menedzser szociálpolitikus okleveles pszichológus, pszichopedagógus, mentálhigiénés szakképzettség, gyermekvédelmi pszicho-patrónus, viselkedéselemző, szociológus, családterápiás konzultáns, családterapeuta, kognitív- és viselkedésterápiás konzultáns, család- és gyermekvédelem szakos pedagógus, gyermek- és ifjúságvédelmi tanácsadó oklevéllel rendelkező: nevelőtanár, pedagógus, pedagógiai előadó, okleveles emberi erőforrás tanácsadó, gyógypedagógus, védőnő, teológus, hittanár, hittantanár,

okleveles pasztorális tanácsadó, okleveles pasztorális tanácsadó és szervezetfejlesztő szakember

Tanácsadó:

egészségügyi szociális munkás, okleveles szociálpolitikus-közgazdász, okleveles emberi erőforrás tanácsadó, szociálgerontológus, közösségi szociális munkás, szociológus, igazgatásszervező szociális szakigazgatás-szervező szakirányú szakképzettséggel, közigazgatás-szervező, jogász,teológus, pasztorális tanácsadó, humánerőforrás menedzser,

humánszervező, mentálhigiénés szakképzettség, mentálhigiénés családtudományi és családterápiás szakember, ápoló (alapképzés), reflektív addiktológiai szociális segítés,addiktológiai konzultáns, addiktológiai szakpszichológus, jogi szakokleveles családvédelmi tanácsadó, népművelő, művelődésszervező, művelődési menedzser,

kulturális közösségszervező, andragógus, okleveles pszichológus, pszichiáter, gyermek- és ifjúságpszichiátriai és addiktológiai konzultáns, pszichopedagógus,

családterápiás konzultáns, családterapeuta, kognitív- és viselkedésterápiás konzultáns, viselkedéselemző, társadalmi devianciák, életmód tanácsadó és terapeuta, életút-támogató tanácsadó, munkajogi szakokleveles tanácsadó szupervizor, mediátor, közösségi és családi mediáció, általános és családügyi mediáció, gyermekvédelmi pszicho-patrónus, egészségtan tanár, játék- és szabadidő-szervező tanár  gyermek- és ifjúságvédelmi tanácsadó oklevéllel rendelkező: védőnő, teológus, hittanár, hittantanár, okleveles pasztorális tanácsadó

okleveles pasztorális tanácsadó és szervezetfejlesztő szakember,

kulturális antropológus, okleveles pasztorális tanácsadó

 

forrás: 15/1998 (IV. hó 30) NM rendelet 2. Sz. melléklet, 
II. Rész Képesítési előírások a gyermekjóléti és gyermekvédelmi személyes gondoskodás
egyes formáiban dolgozók részére

Kiegészítés, hogy a felsőfokú szociális szakképzettség és mentálhigiénés szakképzettség valamint a pedagógus szakképzettség, mint gyűjtőfogalmak, mit jelentenek, milyen végzettségeket takarnak:

* Felsőfokú szociális szakképzettség: általános szociális munkás, szociális munkás, okleveles szociális munkás, okleveles egészségügyi szociális munkás, szociális szervező, szociálpolitikus, okleveles szociálpolitikus, okleveles szociálpedagógus, szociálpedagógus.** Mentálhigiénés szakképzettség: felsőfokú végzettség és mentálhigiénés szakképzettség, valamint az alap- vagy mesterképzést követően szerzett szakirányú továbbképzésben szerzett mentálhigiénés szakképzettség.
*** Pedagógus szakképzettség: felsőfokú végzettség és tanító, tanár (közismereti, szakmai, hitéleti), óvodapedagógus, szakoktató szakképzettség, valamint a csecsemő- és kisgyermeknevelő

 

Várom írásaitokat!

                                                                                        Üdvözlettel és köszönettel:

                                                                                                                                        Vajda Zsolt

                                                                                                                                    Szociális munkás

 

Itt, ezen a linken, a korábbi felhívásom második felében egy általam írt, hangsúlyozottan vázlatos írást olvashattok egy szociális szakember elképzelt napjáról:

https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/2017/09/11/a_szocialis_munkas_egy_napja_ami_van_es_ami_idealis_optimalis_lenne

 

Visszatérve felhívásom elejéhez, lényegéhez:

Írjatok egy megálmodott optimális – ideális szakmai napotokról, szakmai tevékenységeitekről aznapra vonatkozóan. Amit ti gondoltok, hogy az lenne jó, ha úgy történne. Ha kevés az egy nap, írjatok kettőről vagy egy hétről! Mint próbáltam én is. Naplószerűen, időintervallumokban.

Fontos, hogy írjatok egy másik verziót, hogy ezzel szemben, a valódi szakmai munka helyett voltaképpen mivel is kényszerültök foglalkozni! Miként is telik egy nap, több nap, egy hét a valóságban!

Cím, ahová írhattok, ahová a pályázatokat várom:

igyislehetlehetigyis@gmail.com

A tárgyban írjátok oda legyetek szívesek: A szociális szakember 1 napja

 

Mindenkinek jó munkát és érdekfeszítő, dokumentarista, írásokat kívánok! És persze örömmel, sikerekkel teli munkavégzést, hiszen akkor máris nem munkának minősül pusztán, hanem annál lényegesen jobbnak, többnek!

Tisztelettel:

                                                                                                                    Vajda Zsolt

                                                                                                                Szociális munkás

                                                                                                            https://www.co-treme.hu/

 

A szokásos a végére:

Ha tudsz, ismersz olyan kezdeményezést, futó programot, projektet, cselekvést, amit szívesen megosztanál, akkor kérlek, oszd meg itt a blogban is. Csupán egy e-mail a lenti címre vagy kommentelj egy adott témához és ott oszd meg. Szimpla leírások nem túl szerencsések! Link, honlap, videó, valamilyen dokumentum fontos volna. Tehát olyan, ami elektronikusan, „látványosan” és vállalhatóan, had ne mondjam hitelesen megosztható.

Minden konstruktív ötletet, javaslatot, segítséget, örömmel fogadok!

 E-mail, ahová írhattok, anyagokat küldhettek:

igyislehetlehetigyis@gmail.com

figyelem_2.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/api/trackback/id/tr2415487640

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Így is lehet, lehet így is!

Jó gyakorlatok terjesztése a szociális - gyermekvédelmi, oktatási, egészségügyi, civil és minden segítő, támogató munkát végző szervezet, szakember részére.

Címkék

10 történet (1) abúzus (1) addiktológia (1) Alacsonyküszöb (1) alapszolgáltatások (1) áldozatvédelem (1) alsófelső (1) Anglia (1) apa (1) armageddon (1) arserotica (1) átmeneti élethelyzet (1) a kérdés (1) bagázs (1) békésiskolák (1) Bence (1) Beton (1) Bioszentandrás (1) blog (1) coaching (2) covid (1) családsegítés (1) csoport (1) csoportmunka (6) csoportmunka az iskolában (1) Dénes (1) digitális oktatás (1) dilemma (1) Diótörés (1) drámapedagógia (1) drog (1) drogrehab (1) e-bug (1) edukációs csoportok (1) Eger (1) egyéni fejlesztés (2) egyszemélyes családsegítő (1) egy év (1) elindult (1) Értékelés (1) érzékenyítés (1) félelem (1) félelmeink (1) Felhívás (2) felzárkóztatás (2) Ferencváros (1) fogyatékkal élők (1) független színház (2) függő (1) gyanú (1) gyerekprogramok (1) gyerevilág (1) gyermekbántalmazás (1) gyermekjólét (1) gyermekotthon (2) gyermekvédelmi szakellátás (4) hajgumi (1) hajléktalaniroda (1) Hajléktalanság (2) higiénia (1) idősek ellátása (1) igazgyöngyalapítvány (1) instant módszertan (3) integráció (5) iskola (3) iskolai munka nyáron (1) iskolai szociális munka (4) iskolaőrség (1) iskolapszichológus (1) Jáccótér (1) Javaslatok (1) karácsony (1) Kezdetek (1) kisközösség (1) konfliktuskezelés (1) Könyvajánló (1) koronavírus (1) köszönet (1) közösség (3) közösségépítés (4) közösségi szociális munka (5) különleges lakásotthon (1) L. Ritoók Nóra (1) lakásotthon (1) lakhatás (1) láncfűrész (1) lifeloinglearning (1) média (1) mediáció (2) médiapedagógia (1) nagykorúság (1) Nevelőotthon (1) normatív krízis (1) nyári programok (1) online tanulás (1) örökbefogadás (1) óvodai munka nyáron (1) pályaelhagyás (1) pályakezdés (3) Pályázat (1) páratlan iroda (1) pedagógia (3) pedofília (1) periféria egyesület (1) prevenció (4) prevenciós csoportok (1) próbaidő (1) Rehabilitáció (1) Rendhagyó pályázat (1) rendszerabúzus (1) romák (1) Sajátos nevelési igény (1) Segítők segítése (1) social worker (1) speciális nevelőotthon (1) szabadidőszervezés (2) szakellátás (3) Szakmaközi együttműködés (2) Szenior (1) SZETA (1) szexuális felvilágosítás (2) szociális csoportmunka (7) szociális esetmunka (1) szociopoly (1) sztori (1) szülői csoport (1) szülői csoportok (1) tanoda (4) tehetség (1) televele (1) tíz történet (1) tomi (1) tréning (3) ügyfélszolgálat (1) újratöltés (1) utógondozás (1) utópia (1) választás (1) vendégposzt (2) Viszlát (1) VONESZO (1) workshop (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása