Így is lehet, lehet így is!

Módszertani szerszámosláda szociális - gyermekvédelmi szakembereknek

Iskolai szociális munka - Csoportmunka az iskolában 1.
Prevenciós - edukációs - szocializációs csoportok

Így is lehet, lehet így is! 33.

Ez a blog már másfél éves. Igaz, volt egy hosszabb időszak, amikor szünetelt. Minden bejegyzésem végén külön kérem a kollégákat, hogy küldjenek jó gyakorlatokat. Többször tettem közzé külön bejegyzésben felhívást. Válaszok nem érkeztek, így magam keresem a napi munkáim során és az interneten a lehetőségeket.

csoportmunka_az_iskolaban.jpg

Találok is. Sokszor véletlenül.

Így akadtam rá az Óbudai Családi Tanácsadó és Gyermekvédelmi Központ honlapjára.

https://ocstgyvk.hu/

A honlap informatív, korrekt és pontos!

De nem az intézményről írok most, hanem az iskolai szociális munkás csoportjukról, azazhogy az általuk megvalósított tevékenységek egy szeletéről, a prevenciós - edukációs csoportokról.

Az intézmény Facebook oldalán rendre olvashatunk bejegyzéseket az egyes programokról, szolgáltatásokról.

Itt:

https://www.facebook.com/%C3%93budai-Csal%C3%A1di-Tan%C3%A1csad%C3%B3-%C3%A9s-Gyermekv%C3%A9delmi-K%C3%B6zpont-1957726031207208/

A honlapjukon is közzé teszik ezeket.

Az iskolai szociális munkások közül ketten megírták 3 prevenciós csoportjuk rövid tartalmát. Ezekről lesz szó az alábbiakban.

Az érintett korosztály 6 - 16 évesek. Persze nem egyszerre, hanem célozva, bontva. Mindegyik csoportnak megvan a maga korosztályi célcsoportja. Mind tartalmában, mind módszereiben.

Prevenció az iskolában, középiskolában. Csoportmunka.

 

Az internethasználat…,                               A konfliktuskezelés                     A pénzgazdálkodás

 

 1. csoport

"Kit szavazzunk ki?" 

iskolaibantalmazas_5bosztaly20190312_3-1024x768.jpg

 

Vágjunk mindjárt a közepébe, a 4. – 5. – eseknek, 10 – 11 éves gyerekeknek szervezett programba.

Ha ilyeneket írok, hogy internethasználat veszélyei, máris világossá válik a témakör.

Át is adom a szót nekik! Szerintem egy fantasztikus program. Egyszerűnek tűnhet, de mögötte részletesen kidolgozott tematika, módszertan és professzionális megvalósítás húzódik. És ami kiemelkedő: Könnyen adaptálható, sőt, inspirativ, és arra motiválhat más iskolai szociális munkásokat, hogy kidolgozzák a saját iskolájuknak, iskolájukba, saját programjukat a témában.

Olvassátok figyelmesen:

https://ocstgyvk.hu/2019/03/14/gyermekvedelem-az-online-terben-mit-tehetunk-gyerekkozossegekben-a-kikozosites-es-bantalmazas-ellen/

Külön felhívom figyelmetek a fotókra és azok „üzeneteire”!

Az írás végén találhatók fontos linkek a témakörben!

Ide másolom őket, hogy biztassalak benneteket a tanulmányozásukra:

Hasznos információk a Kék Vonal weboldalán:

https://www.kek-vonal.hu/index.php/hu/szolgaltatasok/internetbiztonsag

Két másik fontos szakmai link a biztonságos internethasználatról:

http://saferinternet.hu/tippek-videok/szuloknek-pedagogusoknak

https://biztonsagosinternet.hu/

Kampány az internetes zaklatás ellen, hasznos tudnivalókkal:

http://nmhh.hu/para/

Ezek szerintem megkerülhetetlenek, ha a témához nyúlsz, mint iskolai szociális munkás!

 

 2. csoport

A konfliktusról...

konfliktus.jpg

A másik program klasszikus témakör. Klasszikus, a szó azon értelmében, hogy mindenki találkozik vele, a fogalommal, mindenki panaszkodik rá, sőt, mindenki az egyik fő iskolai problémának jelöli meg. Ez a téma a konfliktus, a konfliktusok kezelése. A célcsoport, itt az idősebb korosztály, a középiskolások.

Idézem is az iskolai szociális munkás fontos, pontos megállapítását, bevezetését a témakörről, témakörbe. (kiemelés tőlem):

„Amikor megkértem a Kerék utcai Általános Iskola és Gimnázium 11.A osztályát, hogy egyetlen szóval írják le, számukra mit jelent a konfliktus, senki sem társított a kifejezéshez pozitív tartalmat. Szinte mindannyian így vagyunk ezzel. Csak nagyon kevesen éljük meg a konfliktust úgy, mint egy lehetőséget a nézeteltérések tisztázására, vagy a közösség fejlődésének részeként. Az összetűzéseinkben alapvetően az ember számára fontosnak tartott értékek ütköznek – neked szép, nekem ronda, neked értékes, szerintem értéktelen. Hogyan lehet ezeket a feloldhatatlannak tűnő helyzeteket elrendezni?”

De ez csak egy részlet! Olvassátok el az egészet! Nemkülönben inspiráló, motiváló, mint az első idelinkelt bejegyzés.

Íme, teljes terjedelmében:

https://ocstgyvk.hu/2019/03/13/szetvalaszt-vagy-osszehoz-rendhagyo-osztalyfonoki-orak-a-konfliktuskezelesrol-a-kerek-utcai-gimnaziumban/

Egy személyes megjegyzés:

Magam is tartok ilyen témájú és tartalmú csoportokat. Jó érzés volt látnom a csoport illusztrációs fotóit. Hasonlóan dolgozunk! :) Pedig nem is ismerjük egymást! :)

 

3. csoport

A pénz...

penzugyi_tudatossagra_neveles_iskolai_foglalkozas2.jpg

A harmadik, általam ajánlott program az alsósokat célozza meg! De olyan érzékenységgel, attitűddel, aminek elsajátítását minden iskolai szociális munkásnak őszintén ajánlok.

Iskolai szociális munkások gyakran tanácstalanok mit is és hogyan is csináljanak. Háááát…. megint csak szó szerint idézek a kolléga bejegyzéséből (kiemelés tőlem):

„A 2018-as évben 1200 iskola több, mint 202 000 diákja csatlakozott a hazánkban 2015 óta futó European Money Week kezdeményezéshez. Ezt a speciális, játékos versenyeket, szakmai bemutatókat tartalmazó témahetet közel 30 európai országban rendezik meg. Február 25. és március 1. között több óbudai iskola is részt vett a programsorozatban.

Kétségtelen, hogy a plusz feladat nagyon leterheli a pedagógusokat. Rengeteg előkészületet igényel egy foglalkozás felépítése, pénzügyi szakemberek megkeresése, a szülők bevonása, de mindannyian szükségét érzik annak, hogy a lehető legjobban felkészítsék a nebulókat a nagybetűs életre, melyben kardinális szerepet játszik a pénz, pénzügyi tudatosság.

Ebben a hatalmas munkában vállalhat szerepet 2019-től az iskolai szociális munkás (hivatalos nevén óvodai és iskolai szociális segítő), aki korosztálynak megfelelő foglalkozásokat tarthat az osztályokban.”

Érdemes utánanézned, hogy a te iskolád benne van – e, abban az 1200 iskolában aki csatlakozott a programhoz. És ha csatlakozott, akkor a tantestület mit tett eddig és mit szándékozik tenni a közeljövőben annak érdekében, hogy a programnak tartalma is legyen.

Íme, a bejegyzés és az ismertetés:

https://ocstgyvk.hu/2019/02/28/penzugyi-tudatossagra-neveles-gyermekkorban/

Érdemes figyelni a fő módszerre: Mese. Mi más, lehet az indítás ebben a korosztályban? :) (1. – 2. Osztályosok.)

Aztán a rajz, kézműves rész, a hallottak feldolgozására. Tudatosan.

Később, pedig személyes ajándéktárgy készítés!

A kicsit idősebbeknél (3. Osztály) előkerül a versengés, a verseny. (Megjegyzem ez gazdasági fogalom is. ) Viszont kiemelendő, hogy nem egyéni, hanem csapatverseny volt a módszer a foglalkozásoknál. Együttműködés, másikra figyelés, kooperáció, ugye nem kell magyaráznom…?

Zárszó:

A fenti három példa a csoportmunkára, nyilván nem minden fajta, és típusú, iskolában valósítható meg ugyanígy, ugyanilyen tartalmakkal, módszerekkel. De adaptálhatók akár egy az egyben, illetve átalakíthatók a saját ízlésetek, tudásotok, felkészültségetek, érdeklődésetek és a környezeti, közegbéli lehetőségek függvényében.

Sok ötletet, kreativitást, jó munkát és sikereket kívánok hozzá minden iskolai szociális munkás kollégának!

A címlapkép forrása: www.pixabay.com

Minden más kép forrása: Az iskolai szociális munkások bejegyzései

Egy megjegyzés:

Az Óbudai Családi Tanácsadó és Gyermekvédelmi Központot, mint intézményt nem ismerem. Az iskolai szociális munkás csoportot úgyszintén. Szégyen, nem szégyen, szerintem még sohasem jártam ott. Az intézmény munkatársaival személyes kapcsolatom nincs. Amikor rájuk akadtam a világhálón, arra inspiráltak a honlapjukon látott, olvasott írások, hogy minél hamarabb megosszam másokkal. Gratulálok a munkájukhoz!

És a szokásos:

Ha tudsz, ismersz olyan kezdeményezést, futó programot, projektet, cselekvést, amit szívesen megosztanál, akkor kérlek, oszd meg itt a blogban is. Csupán egy e-mail a lenti címre vagy kommentelj egy adott témához és ott oszd meg. Szimpla leírások nem túl szerencsések! Link, honlap, videó, valamilyen dokumentum fontos volna. Tehát olyan, ami elektronikusan, „látványosan” és vállalhatóan, had ne mondjam hitelesen megosztható.

Minden konstruktív ötletet, javaslatot, segítséget, örömmel fogadok!

 E-mail, ahová írhattok, anyagokat küldhettek:

igyislehetlehetigyis@gmail.com

 

Budapest, 2019-03-21

Vajda Zsolt

Szociális munkás

 

kozosseg.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/api/trackback/id/tr9314706520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Így is lehet, lehet így is!

Jó gyakorlatok terjesztése a szociális - gyermekvédelmi, oktatási, egészségügyi, civil és minden segítő, támogató munkát végző szervezet, szakember részére.

Címkék

10 történet (1) abúzus (1) addiktológia (1) Alacsonyküszöb (1) alapszolgáltatások (1) áldozatvédelem (1) alsófelső (1) Anglia (1) apa (1) armageddon (1) arserotica (1) átmeneti élethelyzet (1) a kérdés (1) bagázs (1) békésiskolák (1) Bence (1) Beton (1) Bioszentandrás (1) blog (1) coaching (2) covid (1) családsegítés (1) csoport (1) csoportmunka (6) csoportmunka az iskolában (1) Dénes (1) digitális oktatás (1) dilemma (1) Diótörés (1) drámapedagógia (1) drog (1) drogrehab (1) e-bug (1) edukációs csoportok (1) Eger (1) egyéni fejlesztés (2) egyszemélyes családsegítő (1) egy év (1) elindult (1) Értékelés (1) érzékenyítés (1) félelem (1) félelmeink (1) Felhívás (2) felzárkóztatás (2) Ferencváros (1) fogyatékkal élők (1) független színház (2) függő (1) gyanú (1) gyerekprogramok (1) gyerevilág (1) gyermekbántalmazás (1) gyermekjólét (1) gyermekotthon (2) gyermekvédelmi szakellátás (4) hajgumi (1) hajléktalaniroda (1) Hajléktalanság (2) higiénia (1) idősek ellátása (1) igazgyöngyalapítvány (1) instant módszertan (3) integráció (5) iskola (3) iskolai munka nyáron (1) iskolai szociális munka (4) iskolaőrség (1) iskolapszichológus (1) Jáccótér (1) Javaslatok (1) karácsony (1) Kezdetek (1) kisközösség (1) konfliktuskezelés (1) Könyvajánló (1) koronavírus (1) köszönet (1) közösség (3) közösségépítés (4) közösségi szociális munka (5) különleges lakásotthon (1) L. Ritoók Nóra (1) lakásotthon (1) lakhatás (1) láncfűrész (1) lifeloinglearning (1) média (1) mediáció (2) médiapedagógia (1) nagykorúság (1) Nevelőotthon (1) normatív krízis (1) nyári programok (1) online tanulás (1) örökbefogadás (1) óvodai munka nyáron (1) pályaelhagyás (1) pályakezdés (3) Pályázat (1) páratlan iroda (1) pedagógia (3) pedofília (1) periféria egyesület (1) prevenció (4) prevenciós csoportok (1) próbaidő (1) Rehabilitáció (1) Rendhagyó pályázat (1) rendszerabúzus (1) romák (1) Sajátos nevelési igény (1) Segítők segítése (1) social worker (1) speciális nevelőotthon (1) szabadidőszervezés (2) szakellátás (3) Szakmaközi együttműködés (2) Szenior (1) SZETA (1) szexuális felvilágosítás (2) szociális csoportmunka (7) szociális esetmunka (1) szociopoly (1) sztori (1) szülői csoport (1) szülői csoportok (1) tanoda (4) tehetség (1) televele (1) tíz történet (1) tomi (1) tréning (3) ügyfélszolgálat (1) újratöltés (1) utógondozás (1) utópia (1) választás (1) vendégposzt (2) Viszlát (1) VONESZO (1) workshop (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása