Így is lehet, lehet így is!

Módszertani szerszámosláda szociális - gyermekvédelmi szakembereknek

1550 ˂ 491

Így is lehet, lehet így is! 79.

1550_1.png

A fenti reláció csak elsőre tűnik hamisnak. 

Az alábbiakban bebizonyítom, hogy érvényes.

Levezetés 5 pontban.

1.

Az első szám a hazánkban működő összes iskolai szociális munkást jelöli. Hivatalos nevükön óvodai, iskolai szociális segítő. Az egyszerűség kedvéért és mert ez a szakmai és szakirodalmi elnevezésük, én az iskolai szociális munkás kifejezést használom.

2018 óta jogszabályban rögzített az óvodai, iskolai szociális segítők létszáma. 1000 gyerekenként egy fő. Az elnevezés olyan diplomás segítő szakembereket takar, akiknek feladatuk a köznevelési intézményekben (óvodák, iskolák, középiskolák, kollégiumok) tanuló gyermekek segítése egyéni és csoportos szinteken. Főbb tartalmak: információnyújtás, tanácsadás, egyéni segítségnyújtás, csoportos segítségnyújtás, közösségi munka. Elsődleges-, másodlagos-, harmadlagos prevenció. Korrekció edukáció, szocializáció.

Az iskolai szociális munkások az iskolától függetlenül, a Gyermekjóléti Központok alkalmazottjaiként végzik munkájukat.

Megjegyzés: e cikknek nem célja felsorolni mindazt, ami feladata az óvodai, iskolai szociális segítőknek, így a laikus olvasótól csupán azt kérem, bízzon bennem, és higgyen nekem. Oldalakon keresztül tudnám sorolni a feladatokat. A jogszabályi meghatározás a 15/1998 NM rendelet 25§ - ban található.

2.

A második szám a Magyarországon jelenleg szolgálatban álló iskolarendőrök pontos nevükön iskolaőrség, iskolaőrök számát mutatja.

Forrás: https://nlc.hu/csalad/20200715/iskolaorok-intezmenyek-listaja/

3.

Az első szám hamis szám! Nem felel meg a valóságnak.

Ugyanis hazánkban jelenleg 1. 550.500 fő a köznevelésben részesülő 3 – 18 évesek száma

330.500 fő óvodában

723.500 fő általános iskolában

496.500 fő középfokú oktatásban

található

Forrás KSH

https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas1920/index.html

Ha összeadjuk (1.550.500) és elosztjuk 1000 – el, akkor kapjuk meg azt a számot, amennyinek az óvodai iskolai segítőknek kellene lenniük. Ez 1550 fő

Ám nincsenek annyian.

Nincs betöltve minden státusz.

Egyrészt van, ahol nem töltik fel teljes létszámmal a keretet. Én magam az elmúlt 3 hónapban mintegy 10 – 12 intézmény felől informálódtam. Azok harmadában nincs annyi iskolai szociális munkás, amennyi indokolt volna a köznevelésben részesülő gyerekek száma szerint. 1 – 2 – de akár 4-5 státusz is üresen áll. Ennek okai számosak, de azok bemutatása, feltárása nem célja ennek az írásnak.

Másrészt sok helyen - bár akarat és szándék van - nem képesek betölteni minden státuszt, mert egész egyszerűen nincsen rá alkalmas jelentkező, leendő munkavállaló. Ennek okai is számosak, de ugyancsak nem célom sorra venni ezeket ebben az írásban.

Becslésem szerint jó, ha 1000 – 1.100 óvodai, iskolai szociális segítő dolgozik ma hazánkban.

1.550.500 gyerekre, tanulóra vetítve.

4.

Ami az iskolaőröket illeti, a kormányzati elképzelések szerint a számuk bővülni fog.

classroom-3779035_1920.jpg

5.

Miért írom, hogy a 1550 kevesebb, mint 491?

Egyrészt a számok miatt:

A közel 500 iskolarendőr személyenként 1 iskolát lát el. Egy iskola, egy rendőr. (Másként nincs is értelme, mert minek is, ha hétfőn szerdán az egyikben van, kedden – csütörtökön – pénteken meg a másikban. Az iskolák között sok a kistelepülési, alacsony létszámmal működő iskola.

Ezzel szemben egy óvodai, iskolai szociális segítőre 6 – 12 intézmény jut. Köztük óvodák, általános iskolák, középiskolák, kollégiumok stb… melyek közül nem egy komplexebb intézmény, sokszor 1000 közeli vagy az feletti tanulói létszámmal. 

Ha összehasonlítjuk a kettőt, látható, hogy ez utóbbi esetben a gyerekekre lényegesen kevesebb szociális, segítő szakember jut. Tehát kevésbé fontosak, kisebb súllyal esnek latba a gyerekek és az iskolák kapcsán. És lényegesen kevesebb szociális szakember jut el bárhová is. Számolatlan az olyan köznevelési intézmények száma, ahol semmilyen szolgáltatás nem érhető el. Se iskolai szociális munkás, pláne nem iskolapszichológus.

Mindez a számok nyelvén:

Az országban 

Óvoda: 4608 db.

Általános iskola: 3601 db.

Középiskola: 2243 db. 

létezik.

forrás: 

https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas1920/index.html

Ebben az összesen 10.452 intézményben dolgozik a mintegy 1550 (a valóságban kb. 1100) fő iskolai szociális munkás. 

Tehát 491 fő iskolarendőr 491 db. iskola vs. 1550 fő iskolai szociális szakember 10.452 db. intézmény!

Tízezernégyszázötvenkettő!

Másrészt a társadalmi súlyuk miatt is kevesebb az 1550 a 491-nél.

Ha megnézzük a híradásokat, az iskolaőrökről lényegesen több szó esik a médiában, a politikában és a közbeszédben. Véleményem szerint egy átlag polgár jóval nagyobb eséllyel hallott már az iskolarendőrségről, iskolaőrségről, mint az iskolai szociális munkáról, az óvodai, iskolai szociális segítésről. Az iskolaőrökről tájékozódhat mondjuk olyan cikkekből, melyeken bájos fotókkal illusztrálják az iskolarendőrség „cukiságát”, ahol az iskolaőr önfeledten hógolyózik (SIC!) alsó tagozatos (SIC!) tanulókkal. És persze van a másik véglet is, ahol bilincs az illusztráció. Az illusztráció?

Közel egy éves működés után, már kitüntetések is történtek az iskolaőrségnél. Az eseményekről pedig híradások. Nem, nem irigylem tőlük természetesen. Ugyanakkor az iskolai szociális munkával kapcsolatban nem tudok ilyenről, pedig figyelek. :-) (Igaz, nem a jutalmak, kitüntetések hiánya a legfőbb probléma.)

 Pontos statisztikák is készültek, és nyilvánosságra is hozták őket, hogy hány esetben „intézkedtek” az iskolaőrök és ezen „intézkedések” milyen jellegűek, súlyúak voltak.

De arról, hogy az iskolai szociális munkának milyen eredményei, jó gyakorlatai vannak, azok csak néhány szakmai műhelyen, szakmai felületen kerülnek erősen korlátos nyilvánosságra.

Összességében megállapítható, hogy az erő és elrettentés és rendőri jelenlét lényegesen fontosabb, mint a tervezett, szervezett, komplex edukációs, szocializációs, prevenciós jellegű mentális – szociális szolgáltatás az iskolákban.

Pedig az első megoldás csupán sebtapasz számos krónikus betegségre (iskolai bullying, agressziókezelés, iskolai bántalmazások, stb…), míg a másik egy hosszú távú gyógymód alapjainak lerakása. Olyan szakmai tevékenység, melynek sok évtizedes nemzetközi gyakorlata és így eszközei, módszerei, eredményei is vannak. És nem csak az iskolai bántalmazások területén. Számos más, a gyermekeket érintő problémára adhat válaszokat. Szakmai válaszokat és megoldást!

Elvileg minden iskolában, óvodában középiskolában, kollégiumban működik,illetve kezdődött el működése az iskolai szociális munkának. Elindult az iskolai szociális munka eszközrendszerének alkalmazása is. (egyéni szociális segítés, szociális csoportmunka, önismereti, kommunikációs csoportfoglalkozások, készségfejlesztés, prevenciós programok, pályaorientációs alkalmak és programok, közösségfejlesztés stb... stb... ) De az iskolai szociális munka már a startnál jelentős hátránnyal indul az egyszerű és hatékonynak látszó, ugyanakkor igazi megoldást nem nyújtó rendvédelmi intézkedésekkel szemben.

Ilyen indulás után, miképpen remélhető, hogy ez másként alakul majd a jövőben?

Erővel nem lehet megoldani olyan mélységű problémákat, mint pl. az iskolai agresszió. A tüneti kezelés mellett fontos komplexebb megoldásokat nyújtani.

És akkor a magyarországi iskolapszichológusok számáról, jelenlétük szükségességéről még nem is beszéltünk...

 

Vajda Zsolt

szociális munkás - szociálpolitikus

www.co-treme.hu  

6-14_ev_2_1.jpg

_________________________________________________________ 

Végül, a szokásos kérésem a végén:

Ez a blog azért jött létre, hogy helyet adjon a szociális és gyermekvédelmi területeken megjelenő jó gyakorlatoknak. 

Ezért:

Ha tudsz, ismersz olyan kezdeményezést, futó programot, projektet, cselekvést, amit szívesen megosztanál, akkor kérlek, oszd meg itt a blogban is. Csupán egy e-mail a lenti címre vagy kommentelj egy adott témához és ott oszd meg. Szimpla leírások nem túl szerencsések! Link, honlap, videó, valamilyen dokumentum fontos volna. Tehát olyan, ami elektronikusan, „látványosan” és vállalhatóan, had ne mondjam hitelesen megosztható.

Minden konstruktív ötletet, javaslatot, segítséget, örömmel fogadok!

 E-mail, ahová írhattok, anyagokat küldhettek:

igyislehetlehetigyis@gmail.com

 

Budapest, 2021-10-15

Vajda Zsolt

Szociális munkás

www.co-treme.hu

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/api/trackback/id/tr6816722160

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Így is lehet, lehet így is!

Jó gyakorlatok terjesztése a szociális - gyermekvédelmi, oktatási, egészségügyi, civil és minden segítő, támogató munkát végző szervezet, szakember részére.

Címkék

10 történet (1) abúzus (1) addiktológia (1) Alacsonyküszöb (1) alapszolgáltatások (1) áldozatvédelem (1) alsófelső (1) Anglia (1) apa (1) armageddon (1) arserotica (1) átmeneti élethelyzet (1) a kérdés (1) bagázs (1) békésiskolák (1) Bence (1) Beton (1) Bioszentandrás (1) blog (1) coaching (2) covid (1) családsegítés (1) csoport (1) csoportmunka (6) csoportmunka az iskolában (1) Dénes (1) digitális oktatás (1) dilemma (1) Diótörés (1) drámapedagógia (1) drog (1) drogrehab (1) e-bug (1) edukációs csoportok (1) Eger (1) egyéni fejlesztés (2) egyszemélyes családsegítő (1) egy év (1) elindult (1) Értékelés (1) érzékenyítés (1) félelem (1) félelmeink (1) Felhívás (2) felzárkóztatás (2) Ferencváros (1) fogyatékkal élők (1) független színház (2) függő (1) gyanú (1) gyerekprogramok (1) gyerevilág (1) gyermekbántalmazás (1) gyermekjólét (1) gyermekotthon (2) gyermekvédelmi szakellátás (4) hajgumi (1) hajléktalaniroda (1) Hajléktalanság (2) higiénia (1) idősek ellátása (1) igazgyöngyalapítvány (1) instant módszertan (3) integráció (5) iskola (3) iskolai munka nyáron (1) iskolai szociális munka (4) iskolaőrség (1) iskolapszichológus (1) Jáccótér (1) Javaslatok (1) karácsony (1) Kezdetek (1) kisközösség (1) konfliktuskezelés (1) Könyvajánló (1) koronavírus (1) köszönet (1) közösség (3) közösségépítés (4) közösségi szociális munka (5) különleges lakásotthon (1) L. Ritoók Nóra (1) lakásotthon (1) lakhatás (1) láncfűrész (1) lifeloinglearning (1) média (1) mediáció (2) médiapedagógia (1) nagykorúság (1) Nevelőotthon (1) normatív krízis (1) nyári programok (1) online tanulás (1) örökbefogadás (1) óvodai munka nyáron (1) pályaelhagyás (1) pályakezdés (3) Pályázat (1) páratlan iroda (1) pedagógia (3) pedofília (1) periféria egyesület (1) prevenció (4) prevenciós csoportok (1) próbaidő (1) Rehabilitáció (1) Rendhagyó pályázat (1) rendszerabúzus (1) romák (1) Sajátos nevelési igény (1) Segítők segítése (1) social worker (1) speciális nevelőotthon (1) szabadidőszervezés (2) szakellátás (3) Szakmaközi együttműködés (2) Szenior (1) SZETA (1) szexuális felvilágosítás (2) szociális csoportmunka (7) szociális esetmunka (1) szociopoly (1) sztori (1) szülői csoport (1) szülői csoportok (1) tanoda (4) tehetség (1) televele (1) tíz történet (1) tomi (1) tréning (3) ügyfélszolgálat (1) újratöltés (1) utógondozás (1) utópia (1) választás (1) vendégposzt (2) Viszlát (1) VONESZO (1) workshop (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása