Így is lehet, lehet így is!

Módszertani szerszámosláda szociális - gyermekvédelmi szakembereknek

Iskolapszichológusokat és iskolai szociális szakembereket keresek
Szakmai interjúk a határterületekről és a "közös halmazokról"

Így is lehet, lehet így is 40.

 

keresek_2.jpg

Miért is?

Cél, tartalom és forma röviden, egy mondatban:

 Interjúkötet összeállítása a kompetenciahatárokról, az együttműködés lehetőségeiről és a megvalósult jó gyakorlatokról…

Előzmények, röviden:

2018 szeptember 1-től (régi) új szolgáltatás jelent meg az óvodákban, iskolákban. Az óvodai – iskolai szociális segítő. Bevezetése több problémát felvetett, amire keresi (keresi?) a szociális szakma a válaszokat. A számtalan nehézség közül itt és most csak egyet emelek ki.

A probléma meghatározása:

Előkészítés és előzetes szakmai párbeszéd nélkül, kerültek közel és gyakran szembe egymással az iskolapszichológusok és az iskolai szociális munkások. (Hivatalosan óvodai – iskolai szociális segítők, de ez az elnevezés adminisztratív. A szakma és a szakirodalom ezt a tevékenységet iskolai szociális munkának hívja. Mivel magam is szociális munkás vagyok, a továbbiakban szeretett szakmám elnevezését használom.) Szóval az előkészítés és párbeszéd hiánya számtalan problémát vetett fel a mindennapi gyakorlatban. Ezekből néhányat sorra veszek:

  • Mi a feladata és kompetenciája az óvodai – iskolai szociális munkásnak?
  • Mi a feladata és kompetenciája az iskolapszichológusnak?
  • Vannak – e közös halmazok a szakmai tevékenységeikben és hol húzódnak a szakmai és kompetencia határaik?
  • A fentieket miképp egyeztetik (vagy nem) a valóságban, a napi gyakorlatban?

Megoldási terv:

Egyszerű. Megkérdezem az érintetteket. Olyan iskolapszichológusokat keresek, akikkel kapcsolatba léptek már iskolai szociális munkások vagy fordítva volt a megkeresés. Az interjúkban az együttműködés formáira szeretnék fókuszálni, de teret hagyok és adok mind az ellenérzések, egyet nem értések kifejezésére is. Ugyanezeket kérdezem majd az iskolai szociális munkásoktól is. A legoptimálisabb persze az lenne, ha párban, mondhatni hatszemközt ülnék le interjúra és az egy intézményben dolgozó iskolapszichológus és iskolai szociális munkás egyszerre fejthetné ki véleményét az együttműködés lehetséges formáiról.

  • TUDTOK ILYET?
  • ISMERTEK ILYEN SZAKEMBEREKET?
  • NETÁN TE VAGY AZ, AKI ÉPP MOST OLVASOD?

Akkor írjatok az igyislehetlehetigyis@gmail.com e-mail címre

Minden mást megbeszélünk telefonon!

Beavatkozás (intervenció):

Szerintem minimum 6 iskolapszichológus és 6 iskolai szociális munkás kell egy ilyen munkához. Tehát összesen 12 szakember, 12 interjú. Ha ezen felül lenne még 3 pár, akik együttműködnek, együtt dolgoznak, hát az nagy örömmel töltene el. Az interjúkat információs beszélgetés előzi meg, csak ezt követően kerül sor az interjúkra. Minden egyes megszületett szöveget átküldök jóváhagyásra. Semmi olyan nem kerül bele a „kötetbe”, amihez nem adták beleegyezésüket az interjúalanyok. Én szeretném, ha nevüket vállalnák, de ha bárki közülük anonimitást kér, azt természetesen tiszteletben tartom. Akkor kitalált névvel fog szerepelni, amit jelzek majd a szövegben. Az interjúkat személyes formában tervezem lefolytatni, de ha nagy lenne a távolság, akkor skype és más módszerre is nyitott vagyok.

Lezárás:

A szövegeket megszerkesztem, képeket keresek hozzájuk ingyenes oldalakon és pdf formában közzéteszem minden általam ismert és használt fórumon. És természetesen bárki más is terjesztheti, oszthatja bárhol, hiszen a cél a lehetséges együttműködési formák és a jó gyakorlatok bemutatása.

Hát ennyi röviden. Se több, se kevesebb!

Ha lesz elegendő jelentkező, lesz produktum. Az ellenkezőjére még most nem szeretnék gondolni! :-) 

Fontos megjegyzés 1.

Projektem saját ötlet és teljes mértékben önkéntes munkában végzem, mint ahogy eddig is számos más korábbi projektemet.

Pl: Instant módszertanok, lásd:  ITT1. Vagy ezt: Módszertani szerszámosláda szociális- gyermekvédelmi szakembereknek ITT2, aztán még számos felhívásom, kezdeményezésem pl.  ITT3. meg ITT4. és még 

 ITT5. stb...

Tehát az interjúalanyoknak semmilyen ellenszolgáltatást nem tudok biztosítani, de egy kávéra/teára örömmel meghívom őket. :-)  Bízom benne, hogy a szakma iránti elköteleződésük, a probléma megoldási affinitásuk talán motiválja őket a szakmai segítségnyújtásra, meglátásuk, véleményük megosztására illetve működő együttműködésük, jó gyakorlatuk bemutatására.

Fontos megjegyzés 2.

Ha bármely szakmai szervezet, felsőoktatási intézmény, minisztériumi szakmai háttérintézmény úgy gondolja, hogy az ő infrastrukturális hátterével, szellemi kapacitásával és anyagi lehetőségeivel a háta mögött belevág a projekt professzionális megvalósításába, hát tegye! De akkor sürgősen, mert szerintem ezen a szakterületen (szociális) és "határterületein", például pedagógia, pszichológia, elkél a segítség.

Várom jelentkezéseteket! Itt:  igyislehetlehetigyis@gmail.com

Vajda Zsolt

Szociális munkás

www.co-treme.hu

 

problem-860227_1920.jpgsolution-860229_1920.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/api/trackback/id/tr5315511062

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Így is lehet, lehet így is!

Jó gyakorlatok terjesztése a szociális - gyermekvédelmi, oktatási, egészségügyi, civil és minden segítő, támogató munkát végző szervezet, szakember részére.

Címkék

10 történet (1) abúzus (1) addiktológia (1) Alacsonyküszöb (1) alapszolgáltatások (1) áldozatvédelem (1) alsófelső (1) Anglia (1) apa (1) armageddon (1) arserotica (1) átmeneti élethelyzet (1) a kérdés (1) bagázs (1) békésiskolák (1) Bence (1) Beton (1) Bioszentandrás (1) blog (1) coaching (2) covid (1) családsegítés (1) csoport (1) csoportmunka (6) csoportmunka az iskolában (1) Dénes (1) digitális oktatás (1) dilemma (1) Diótörés (1) drámapedagógia (1) drog (1) drogrehab (1) e-bug (1) edukációs csoportok (1) Eger (1) egyéni fejlesztés (2) egyszemélyes családsegítő (1) egy év (1) elindult (1) Értékelés (1) érzékenyítés (1) félelem (1) félelmeink (1) Felhívás (2) felzárkóztatás (2) Ferencváros (1) fogyatékkal élők (1) független színház (2) függő (1) gyanú (1) gyerekprogramok (1) gyerevilág (1) gyermekbántalmazás (1) gyermekjólét (1) gyermekotthon (2) gyermekvédelmi szakellátás (4) hajgumi (1) hajléktalaniroda (1) Hajléktalanság (2) higiénia (1) idősek ellátása (1) igazgyöngyalapítvány (1) instant módszertan (3) integráció (5) iskola (3) iskolai munka nyáron (1) iskolai szociális munka (4) iskolaőrség (1) iskolapszichológus (1) Jáccótér (1) Javaslatok (1) karácsony (1) Kezdetek (1) kisközösség (1) konfliktuskezelés (1) Könyvajánló (1) koronavírus (1) köszönet (1) közösség (3) közösségépítés (4) közösségi szociális munka (5) különleges lakásotthon (1) L. Ritoók Nóra (1) lakásotthon (1) lakhatás (1) láncfűrész (1) lifeloinglearning (1) média (1) mediáció (2) médiapedagógia (1) nagykorúság (1) Nevelőotthon (1) normatív krízis (1) nyári programok (1) online tanulás (1) örökbefogadás (1) óvodai munka nyáron (1) pályaelhagyás (1) pályakezdés (3) Pályázat (1) páratlan iroda (1) pedagógia (3) pedofília (1) periféria egyesület (1) prevenció (4) prevenciós csoportok (1) próbaidő (1) Rehabilitáció (1) Rendhagyó pályázat (1) rendszerabúzus (1) romák (1) Sajátos nevelési igény (1) Segítők segítése (1) social worker (1) speciális nevelőotthon (1) szabadidőszervezés (2) szakellátás (3) Szakmaközi együttműködés (2) Szenior (1) SZETA (1) szexuális felvilágosítás (2) szociális csoportmunka (7) szociális esetmunka (1) szociopoly (1) sztori (1) szülői csoport (1) szülői csoportok (1) tanoda (4) tehetség (1) televele (1) tíz történet (1) tomi (1) tréning (3) ügyfélszolgálat (1) újratöltés (1) utógondozás (1) utópia (1) választás (1) vendégposzt (2) Viszlát (1) VONESZO (1) workshop (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása