Így is lehet, lehet így is!

Módszertani szerszámosláda szociális - gyermekvédelmi szakembereknek

Egy digitális jó gyakorlat ajánlása
Iskolai szociális munkásoknak, Családsegítő-, és Gyermekjóléti Szolgálatoknak, Központoknak

Így is lehet, lehet így is! 46.

46.png

Egy korábbi bejegyzésemben megpróbáltam összeszedni mi mindent csinálhat kezdetben az óvodai és iskolai szociális munkás (esetleg a Gyermekjóléti Szolgálat és Gyermekjóléti Központ) a koronavírus alatt.

A bejegyzésem itt olvashatjátok:

https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/2020/04/04/mit_csinaljon_az_ovodai_iskolai_szocialis_munkas_esetleg_a_gyermekjoleti_szolgalat_gyermekjoleti_koz?fbclid=IwAR3sKVlz95QzX68mBq1mzs9OndcChqg_6TuLL2juWcbvL8pPFcf5XW3crNA

 Abba az írásomba bemásoltam egy birtokomba került iskolai körlevelet, amit a szülőknek írt a tantestület. Követendő példaként raktam be a blogbejegyzésembe, továbbá kiemeltem, hogy milyen jó ötlet, hogy kérdőívet állítanak össze, hogy megtudják a szülők véleményét, tapasztalatát, értékelését, visszajelzését a digitális oktatással kapcsolatban. Azt is javasoltam, hogy ilyet az iskolai szociális munkás csoportok is kezdeményezhetnének az iskoláknál, sőt, ők maguk is elkészíthetnék és javasolhatnák, felajánlhatnák az iskoláknak az egész folyamatot.

Tehát a folyamat röviden:

  • Kapcsolatfelvétel és javaslattétel az iskoláknak.
  • Kérdőív összeállítása,
  • A kérdőív rendelkezésre bocsájtása az iskolának és/vagy közreműködés a kiküldésben.
  • Szülök motiválása a kitöltésre
  • Majd a végén együttműködés az iskolával kiértékelésben!

Nos, az érintett iskola mindezt megcsinálta. Az eredmények közzétételéhez nincs felhatalmazásom, így „csak” a szülőkhöz írt válaszlevelüket teszem közzé alant, keretes anyagban. (Az kérdőívek összesített anyagát természetesen ők megosztották minden egyes szülővel.)

Biztosíthatlak benneteket, hogy messzemenőkig pozitív visszajelzések érkeztek a zárt kérdésekre, skálás kérdésekre. A szülők bő kétharmada elégedett és a maradék egyharmad sem értékelte alul a közös munkát. Pusztán ők úgy érezték van még mit javítani. A nyitott kérdésekre is – mint ahogyan a válaszlevélből is kiderül – zömmel konstruktív, együttműködő válaszok érkeztek. Szerintem ez nem csoda, mert mindkét levélből (lásd hivatkozott blogbejegyzés fentebb és a mostani levelet lejjebb.) Mindkét levélből az derül ki, hogy partnernek tekinti a szülőket az iskola, valamint együttműködésre nyitott és nem utolsó sorban udvarias! :-)

A levélben írnak iskolapszichológusról. Ez a szolgáltatás nincs mindenhol. Sőt, inkább nincs, mint van. De óvodai, iskolai szociális segítő már sok helyen van. Képzeljétek el mekkora eredmény lenne, ha hazánk minden iskolája így járna el, mint az általam bemutatott múltkori és jelen blogbejegyzésben. És az iskolapszichológus kifejezés helyett az óvodai, iskolai szociális szakember kifejezés szerepelne. Vagy csak álmodozom? Túl merész gondolat ez?

Természetesen tisztában vagyok vele, hogy mindezek csak korlátosan használhatók, hiszen ott, ahol nincs digitális iskola, sem on-line tanulás, ahol a legelemibb dolgok is hiányoznak, nemhogy a tanuláshoz, hanem a létfentartáshoz, ott ez nem alkalmazható.

De!

Egyes diákvárosokban, megyeszékhelyeken, városokban, egy – egy „jobb” iskolában minden bizonnyal érvényes lehet. És szerintem a szülők is örülnének, ha visszajelezhetnének. Igaz, ehhez az is kell, hogy érdekelje az iskolát és persze minket is a szülők véleménye.

Szerintem mindezek tükrében bátran ajánlhatom a múltkori és a jelen blogbejegyzést azzal, hogy:

ÍGY IS LEHET, LEHET ÍGY IS!

És akkor most jöjjön az iskola, szülőknek visszajelző körlevele:

"Kedves Szülők!

Elérkeztünk a digitális tanulási rend első, talán bevezető, “kísérletinek” nevezhető szakaszának a végéhez, és most a tavaszi szünettel néhány napos fellélegzés, pihenés következik a gyerekek, a tanárok, a családok életében.

Tudjuk, nagyon nehéz volt az elmúlt 3 hét mindnyájunk életében. A családok helyzetüknél fogva különböző mértékben, különböző problémákkal szembenézve küzdöttek az új körülmények között is egy elfogadható életrend fenntartásáért. Ugyanezt tették pedagógusaink is, kivétel nélkül rengeteg munkával, nagy erőfeszítéssel próbálták megoldani a családi életük és a teljesen új oktatási, nevelési, technikai kihívások összehangolását.

Nagyon köszönjük mindazoknak, akik kitöltötték a kérdőívet (közel 300 fő), amellyel első, alapvető visszajelzéseket szerettünk volna kapni a munkákról annak érdekében, hogy javítani tudjunk a jövőben. Más fórumokat is felhasználtunk az információszerzésre, a párbeszédre (pl. online szülői értekezletek, osztályfőnöki, tanári megbeszélések, levelezések a szülőkkel, stb)

Elnézést, ha nem tudunk minden szülői levélre külön választ írni, a bennük jelzett problémákkal foglalkozunk, igyekszünk azokat megoldani, de az iskolavezetés számára is folyamatos, egész napos tevékenység egy ekkora intézmény és ennyi kolléga munkájának a szervezése, összehangolása és az új digitális együttműködési módok kialakítása

Az iskola és a családok közötti párbeszéd részének gondoltuk a pszichológusunk által küldött leveleket, az ő elérhetőségének a biztosítását. Köszönjük a sok pozitív visszajelzést.

Jelen levelünkhöz csatoljuk a szülő kérdőívek válaszainak összegzését, amelyből grafikusan is kiderül, hogy köszönik a munkánkat és a többség elégedett.  Ez számunkra nagy erőt ad, köszönjük!

A legtöbb tanulságot a nyílt kérdésekre adott válaszaikból tudtuk leszűrni, ezekkel minden pedagógus megismerkedett, jó alapot nyújtanak a továbblépéshez.

Ezeket az egyéni megjegyzéseket nem tesszük nyilvánossá, mert sok személyes információt tartalmaznak.

Most, hogy elérkeztünk a tavaszi szünethez és a Húsvéthoz, azt kívánjuk valamennyi gyerekünknek, családunknak, hogy harmonikus, szeretetteljes együttlétben és jó egészségben töltsék el ezt a pár napot. Nincs házi feladat, nincs projekt, nincs szorgalmi munka, pihenés, boldog családi élet van!

Ez igaz a tantestületre is, mert feltöltődés nélkül nem tudjuk végig csinálni az előttünk álló, hosszú, nehéz korszakot.

Minden jót kívánunk sok szeretettel!"

Hát, ennyit most! Sikeres megvalósítást kívánok!

__________________________________________________________________________________________

A szokásos kérésem a végén:

Ha tudsz, ismersz olyan kezdeményezést, futó programot, projektet, cselekvést, amit szívesen megosztanál, akkor kérlek, oszd meg itt a blogban is. Csupán egy e-mail a lenti címre vagy kommentelj egy adott témához és ott oszd meg. Szimpla leírások nem túl szerencsések! Link, honlap, videó, valamilyen dokumentum fontos volna. Tehát olyan, ami elektronikusan, „látványosan” és vállalhatóan, had ne mondjam hitelesen megosztható.

Minden konstruktív ötletet, javaslatot, segítséget, örömmel fogadok!

E-mail, ahová írhattok, anyagokat küldhettek:

igyislehetlehetigyis@gmail.com

Budapest, 2019-04-09

Vajda Zsolt

Szociális munkás

www.co-treme.hu

dia3_1.PNG

A bejegyzés trackback címe:

https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/api/trackback/id/tr4515600850

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Így is lehet, lehet így is!

Jó gyakorlatok terjesztése a szociális - gyermekvédelmi, oktatási, egészségügyi, civil és minden segítő, támogató munkát végző szervezet, szakember részére.

Címkék

10 történet (1) abúzus (1) addiktológia (1) Alacsonyküszöb (1) alapszolgáltatások (1) áldozatvédelem (1) alsófelső (1) Anglia (1) apa (1) armageddon (1) arserotica (1) átmeneti élethelyzet (1) a kérdés (1) bagázs (1) békésiskolák (1) Bence (1) Beton (1) Bioszentandrás (1) blog (1) coaching (2) covid (1) családsegítés (1) csoport (1) csoportmunka (6) csoportmunka az iskolában (1) Dénes (1) digitális oktatás (1) dilemma (1) Diótörés (1) drámapedagógia (1) drog (1) drogrehab (1) e-bug (1) edukációs csoportok (1) Eger (1) egyéni fejlesztés (2) egyszemélyes családsegítő (1) egy év (1) elindult (1) Értékelés (1) érzékenyítés (1) félelem (1) félelmeink (1) Felhívás (2) felzárkóztatás (2) Ferencváros (1) fogyatékkal élők (1) független színház (2) függő (1) gyanú (1) gyerekprogramok (1) gyerevilág (1) gyermekbántalmazás (1) gyermekjólét (1) gyermekotthon (2) gyermekvédelmi szakellátás (4) hajgumi (1) hajléktalaniroda (1) Hajléktalanság (2) higiénia (1) idősek ellátása (1) igazgyöngyalapítvány (1) instant módszertan (3) integráció (5) iskola (3) iskolai munka nyáron (1) iskolai szociális munka (4) iskolaőrség (1) iskolapszichológus (1) Jáccótér (1) Javaslatok (1) karácsony (1) Kezdetek (1) kisközösség (1) konfliktuskezelés (1) Könyvajánló (1) koronavírus (1) köszönet (1) közösség (3) közösségépítés (4) közösségi szociális munka (5) különleges lakásotthon (1) L. Ritoók Nóra (1) lakásotthon (1) lakhatás (1) láncfűrész (1) lifeloinglearning (1) média (1) mediáció (2) médiapedagógia (1) nagykorúság (1) Nevelőotthon (1) normatív krízis (1) nyári programok (1) online tanulás (1) örökbefogadás (1) óvodai munka nyáron (1) pályaelhagyás (1) pályakezdés (3) Pályázat (1) páratlan iroda (1) pedagógia (3) pedofília (1) periféria egyesület (1) prevenció (4) prevenciós csoportok (1) próbaidő (1) Rehabilitáció (1) Rendhagyó pályázat (1) rendszerabúzus (1) romák (1) Sajátos nevelési igény (1) Segítők segítése (1) social worker (1) speciális nevelőotthon (1) szabadidőszervezés (2) szakellátás (3) Szakmaközi együttműködés (2) Szenior (1) SZETA (1) szexuális felvilágosítás (2) szociális csoportmunka (7) szociális esetmunka (1) szociopoly (1) sztori (1) szülői csoport (1) szülői csoportok (1) tanoda (4) tehetség (1) televele (1) tíz történet (1) tomi (1) tréning (3) ügyfélszolgálat (1) újratöltés (1) utógondozás (1) utópia (1) választás (1) vendégposzt (2) Viszlát (1) VONESZO (1) workshop (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása