Így is lehet, lehet így is!

Módszertani szerszámosláda szociális - gyermekvédelmi szakembereknek

Egy jógyakorlat és a következményei, eredményei

Így is lehet, lehet így is! 128.

  Vége a 2024/25-ös (köz)nevelési évnek. Talán egy jógyakorlattal pozitívan lezárható.

Családsegítők, esetmenedzserek, jelzőrendszeri tanácsadók és iskolai szociális munkások (Óvodai, iskolai szociális segítők, de én ezt az elnevezést nem vagyok hajlandó használni, mert kitalált, kreált és nem szakmai kifejezés)… szóval, a fenti szakemberek sokat tudnának mesélni a köznevelési intézményekkel való együttműködésről. Míg az első három felsorolt munkakörben dolgozók a jelzőrendszeri együttműködés (jelzés és együttműködés) kapcsán számolnak be kihívásokról, rossz és jó gyakorlatokról, addig az utóbbiak (iskolai szociális munkások) esetében a tényleges munkavégzés is a köznevelési intézményekben történik, napi kapcsolatban az óvodapedagógusokkal, pedagógusokkal, annak minden kihívásával. Már, ha egyáltalán beengedik őket az adott köznevelési intézmény falai közé.

2025-ben még mindig ott tartunk, hogy az iskolarendszerünk zárt. A problémák eltagadva és/vagy negligálva. Titkok, zárkózottság és az együttműködés hiánya jellemző leginkább az óvodákra, iskolákra.  Természetesen üdítő kivételek is vannak már szép számmal, de az ország, megközelítőleg 10.500 intézményéből ezek sajnos elenyészőek. Ami inkább jellemző az a

  • „nem beszélünk róla”,
  • „maradjon a falakon belül”

megközelítések, illetve a

  • „ez nem a mi dolgunk”,
  • „ez nem az iskola falain belül történt”

hozzáállás tapasztalható.

A most következő írás ezek ellenkezőjéről szól. Egy jógyakorlatról, egy sikeres iskolai közösségi esemény és a hozzá szükséges széleskörű együttműködés bemutatásáról. És arról, hogy mindennek milyen eredménye, folytatása, következményei lettek.

mezotur_kozossegi_1.jpg

A jó gyakorlat nem minden előzmény nélküli. Az adott iskolában (Mezőtúri II. Rákóczi Ferenc Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola) történt egy súlyos bántalmazás, aminek híre megjárta az országos írott és elektronikus sajtót is. Annak minden felületességével és leegyszerűsített ferdítéseivel. (A bántalmazás megtörténte ettől függetlenül tény volt.)

Innentől átadom a szót Nyujtó-Czeglédi Bernadettnek a Család- és Gyermekjóléti Központ szakmai vezetőjének és jelzőrendszeri tanácsadójának:

Egyre több szülő emelt szót a különböző internetes platformokon az adott iskolában őket ért vélt vagy valós sérelmekről. És természetesen az iskolába járó gyermekek szülei és ők maguk is napi rendszerességgel foglalkoztak az iskolában történtekkel. Az iskola megítélése a városban igencsak megromlott, aminek lettek sajnálatos következményei is.

Ennek enyhítése érdekében gondoltam azt, hogy lehetne egy Bűnmegelőzési Napot szervezni az iskolában. Az iskolával történt egyeztetést követően a Karcagi Tankerület is rábólintott.

Mindenki, akitől kértem, hogy jöjjenek el igent mondott. Mondhatni az egész város összefogott annak érdekében, hogy valami pozitív dolog történhessen az iskola falai között.” 

Hm… ilyen egyszerű volna? Igen. Jómagam már régóta szorgalmazom a közösségi iskola megközelítést. Amikor kinyílnak a kapuk – képletesen és szó szerint – amikor nyitnak a tanárok és az ilyen – olyan szakterületek szakemberei egymás felé.

Erről szól például ez a korábbi, réges-régi, 2017-es bejegyzésem is:

https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/2017/08/02/a_mentalis_kihivas_napja_challenge_day

Vagy ez, itt, ugyanacsak 2017-ből:

https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/2017/09/04/golt_loj_ne_magad

De lássuk, mi minden történt ezen a napon! Amit a Mezőtúri Család- és Gyermekjóléti Központ és az iskola munkatársai közösen hoztak létre. Azt már most megjegyzem, hogy előremutató következményei, eredményei is lettek ennek a sikeres programnak.

Nézzük a kínálatot:

Van itt minden. Korosztályonként más és más. Korosztályonként más és más előadókkal, csoportvezetőkkel, programfelelősőkkel. (Védőnő, rendőr, pszichológus, mentálhigiénés szakember, szociális munkás, szociálpedagógus, és így tovább...) A szakemberek nem csupán előadók voltak, mivel alkalmazott módszereiben is sokoldalú volt a program:

  • Csoportok
  • Közösségi játékok
  • Sorversenyek
  • Társasjátékok
  • Előadások
  • Interaktív előadások
  • Csoportos megbeszélések

Az alsós korosztálynak inkább a Rendőrség, Mentők tartott különböző témakörökben foglalkozásokat. Például:

  • Kresz park
  • Sorverseny
  • Társasjátékok
  • Bemutatók

mezotur_kozossegi_2.jpg

A felsős korosztálynak pedig előadások, interaktív előadások, csoportos beszélgetések szerepeltek a kínálatban. A címek szerintem önmagukért beszélnek és utalnak a tartalmakra. A teljesség igénye nélkül:

  • „Függő játszmák”
  • Testképzavar
  • Iskolai zaklatás (bullying)
  • Iskolai bántalmazás
  • Kamaszkori függőségek
  • Egészséges életmód

mezotur_kozossegi_3.jpg

Azt gondolom ezek olyan alaptémák, amik minden iskolában szóba kell, hogy kerüljenek. Nem egyszer, nem kétszer, hanem témakörönkénti folyamatokban…

És nyilván a következő alkalmakkor – mert lesz folytatás – még színesebb tartalmakkal és módszerekkel valósulhatnak meg az ilyen programok. A képek meg talán kicsit visszaadják a tartalmat és hangulatot.

Na, de milyen programpont szólt a pedagógusoknak, pedagógusokhoz?

Érintett vagyok. A felkérésemben az szerepelt, hogy délelőtt tartsak egy interaktív előadást az iskolai bántalmazásról, majd délután szakmai műhely keretében készítsük el közösen az adott iskola „Bántalmazáskezelési Protokoll” – jának a vázlatát és kereteit.

Mert a tankerület kezdeményezése és döntése alapján, az adott iskolának mindezt ajánlott elkészítenie rövid határidőn belül. Az iskola ezt bevállalta. A feladat lényege az volt, hogy reális legyen ez a cselekvési terv, mert nem a fióknak készül.

Azt kell, mondjam, minden résztvevő pedagógus motivált volt a szakmai napjuk alatt. Átérezték a téma fontosságát és tettek is érte. A szakmai műhely témaköreiben kiemelt hangsúlyt kapott a szakmai partnerség, a szakmaközi együttműködés. Különös tekintettel a Család- és Gyermekjóléti Központ munkatársaival és kiemelten az iskolai szociális munkás hálózattal és benne minden egyes kollégával. Ennek természetesen meg kell jelennie a Bántalmazáskezelési Protokoll c. dokumentumban. Őszintén remélem, hogy mindez hozzájárul a szociális szakemberek helyi elfogadottságához, és kezdete egy új alapokra helyezett együttműködésnek az iskola és az iskolai szociális munkások között.

További következmények, erdmények:

  1. A tankerület szorgalmazza a többi iskola felé, hogy rendezzenek ők is ilyen közösségi alkalmakat
  2. A tankerülethez tartozó, Mezőtúr közigazgatási területén lévő oktatási intézménynek is - általános-, és középiskolának is ajánlott elkészítenie a saját Bántalmazáskezelési Protokollját
  3. Ennek érdekében szakmai nap kerül megrendezésre, a városvezetés és a Család-, és Gyermekjóléti Központ szervezésében, az összes iskola képviselőinek, felelőseinek részvételével, melyen a fenti gyakorlat alapján előadás és szakmai műhely lesz a témakörben. Immáron páros vezetéssel Nyujtó – Czeglédi Bernadett szakmai vezetővel közösen fogjuk tartani. Már a dátum is megvan, augusztus 25.
  4. A szakmai nap szponzorálására egy civil alapítvány biztosítja az anyagi forrást
  5. A tankerület egy formabontó lépésre szánta el magát. Ennek részleteiről még nem írhatok, de októberben részletes beszámolót fogok közölni itt a blogon ennek a formabontó lépésnek az eredményeiről, hatásairól.

 Azt gondolom, hogy ha csak a közösségi nap lett volna megrendezve, már az is eredmény. Kötetlenebbül találkoznak az oktatási – szociális – egészségügy – rendvédelem munkatársai. Kialakítják, illetve szorosabbá fűzik kapcsolataikat. Ügyek mentén keresik a kapcsolódást egymáshoz. Már ettől javulhat a szakmai együttműködés. Az, hogy magát a szervezést az Iskola - Családsegítő Központ - Tankerület hármasa együtt valósította meg már önmagában üdvözlendő, de biztos vagyok benne, hogy a szakmai együttműködést és a kölcsönös elfogadást is szolgálta a közös munka. A személyes kapcsolatokról és azok kiépítéséről nem is beszélve.

A gyerekeknek, diákoknak pedig volt egy jó napjuk, mely alapot adhat a további ilyen – olyan, minden féle és fajta prevenciós program bevezetéséhez, folytatásához, az iskolai szociális munka elfogadásához és elfogadtatásához.

A további tervekben pedig a szülők bevonása szerepelhet az ilyen jellegű programokban, illetve kifejezetten nekik szóló tartalmak megszervezése és megvalósítása.

Ami meg a pontokba szedett következményeket, eredményeket illeti: Hát ezekre még a szervezők sem gondoltak.

Szóval kedves tankerületek, iskolák!

Itt az ideje nyitni a humán szféra más szegmensei felé.

Különös tekintettel a Család- és Gyermekjóléti Központokra és bennük az iskolai szociális munkás szakmai csoportokra. Nem pusztán azért, mert ez jogszabályokban rögzített kötelesség 1997 és 2018 óta, hanem elsősorban azért mert ez a járható út a gyerekek, diákok, szülők jól léte felé.

Nyitott, kitárt kapukat kívánok! Épületekben és gondolkodásokban, együttműködésekben egyaránt!

mezotur_kozossegi_4.jpg

 _____________________________

 

Kedves szociális, gyermekvédelmi területen dolgozó kolléga!

Szokásos kéréseim a végén:

Ez a blog szakmai-módszertani jó gyakorlatok megosztására jött létre. Az első, mintegy 30-40 írás, ilyen tartalmú. Ezért:

Ha tudsz, ismersz olyan kezdeményezést, futó programot, projektet, cselekvést, amit szívesen megosztanál, mert példaadónak, jó gyakorlatnak tartod, akkor kérlek, oszd meg itt a blogban is. Csupán egy email a lenti címre. Szimpla leírásokat is várok, de még jobb, ha link, honlap, fotó, videó, valamilyen dokumentum is rendelkezésedre áll. Tehát olyan, ami elektronikusan, „látványosan” és vállalhatóan, had ne mondjam hitelesen megosztható. Ezek hiányában is írj, oszd meg tudásod, tapasztalatod, adj hírt szakmai–módszertani megoldásokról, eredményekről, innovatív, kreatív megvalósításokról.

Mindezeken túl a "Van egy sztorid?" és a "Szociális szakember egy napja" sorozatokba is várom írásaitokat.

A sorozatok elnevezései - szándékaim szerint - magukért beszélnek. De ez csupán a téma, a forma. A tartalmat ti adjátok.

Legújabb sorozatom, az „Egy csónakban evezünk!” címet viseli. Ebben olyan írásokat várok, melyek a szakmaközi együttműködésről szólnak az oktatás-nevelés, a szociális-gyermekvédelem, és az egészségügy területei között.

Minden konstruktív ötletet, javaslatot, segítséget, örömmel fogadok!

Email, ahová írhattok, anyagokat küldhettek:

igyislehetlehetigyis@gmail.com

Budapest, 2025-06-22

Vajda Zsolt

Szociális munkás

www.co-treme.hu

Az írásban szereplő képek forrása: A programon résztvevők fotói

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/api/trackback/id/tr3718893492

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Így is lehet, lehet így is!

Jó gyakorlatok terjesztése a szociális - gyermekvédelmi, oktatási, egészségügyi, civil és minden segítő, támogató munkát végző szervezet, szakember részére.

Címkék

10 történet (1) abúzus (1) addiktológia (1) Alacsonyküszöb (1) alapszolgáltatások (1) áldozatvédelem (1) alsófelső (1) Anglia (1) apa (1) armageddon (1) arserotica (1) átmeneti élethelyzet (1) a kérdés (1) bagázs (1) békésiskolák (1) Bence (1) Beton (1) Bioszentandrás (1) blog (1) coaching (2) covid (1) családsegítés (1) csoport (1) csoportmunka (6) csoportmunka az iskolában (1) Dénes (1) digitális oktatás (1) dilemma (1) Diótörés (1) drámapedagógia (1) drog (1) drogrehab (1) e-bug (1) edukációs csoportok (1) Eger (1) egyéni fejlesztés (2) egyszemélyes családsegítő (1) egy év (1) elindult (1) Értékelés (1) érzékenyítés (1) félelem (1) félelmeink (1) Felhívás (2) felzárkóztatás (2) Ferencváros (1) fogyatékkal élők (1) független színház (2) függő (1) gyanú (1) gyerekprogramok (1) gyerevilág (1) gyermekbántalmazás (1) gyermekjólét (1) gyermekotthon (2) gyermekvédelmi szakellátás (4) hajgumi (1) hajléktalaniroda (1) Hajléktalanság (2) higiénia (1) idősek ellátása (1) igazgyöngyalapítvány (1) instant módszertan (3) integráció (5) iskola (3) iskolai munka nyáron (1) iskolai szociális munka (4) iskolaőrség (1) iskolapszichológus (1) Jáccótér (1) Javaslatok (1) karácsony (1) Kezdetek (1) kisközösség (1) konfliktuskezelés (1) Könyvajánló (1) koronavírus (1) köszönet (1) közösség (3) közösségépítés (4) közösségi szociális munka (5) különleges lakásotthon (1) L. Ritoók Nóra (1) lakásotthon (1) lakhatás (1) láncfűrész (1) lifeloinglearning (1) média (1) mediáció (2) médiapedagógia (1) nagykorúság (1) Nevelőotthon (1) normatív krízis (1) nyári programok (1) online tanulás (1) örökbefogadás (1) óvodai munka nyáron (1) pályaelhagyás (1) pályakezdés (3) Pályázat (1) páratlan iroda (1) pedagógia (3) pedofília (1) periféria egyesület (1) prevenció (4) prevenciós csoportok (1) próbaidő (1) Rehabilitáció (1) Rendhagyó pályázat (1) rendszerabúzus (1) romák (1) Sajátos nevelési igény (1) Segítők segítése (1) social worker (1) speciális nevelőotthon (1) szabadidőszervezés (2) szakellátás (3) Szakmaközi együttműködés (2) Szenior (1) SZETA (1) szexuális felvilágosítás (2) szociális csoportmunka (7) szociális esetmunka (1) szociopoly (1) sztori (1) szülői csoport (1) szülői csoportok (1) tanoda (4) tehetség (1) televele (1) tíz történet (1) tomi (1) tréning (3) ügyfélszolgálat (1) újratöltés (1) utógondozás (1) utópia (1) választás (1) vendégposzt (2) Viszlát (1) VONESZO (1) workshop (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása